Tala jak ta lala
Choć urokliwa stylistyka produktów Tala przywołuje na myśl lata 50. i 60. XX wieku, korzenie firmy sięgają końca wieku XIX. Frederick Taylor i Thomas Law, których pierwsze litery nazwisk złożyły się na nazwę marki, nawiązali współpracę w roku 1899. Karierę zaczęli w Birmingham. Taylor i Law zajęli się produkcją artykułów kuchennych przeznaczonych na pączkujący w epoce wiktoriańskiej rynek utensyliów kuchennych. Na przełomie XIX i XX wieku coraz więcej ludzi uczyło się samodzielnie gotować, więc ich pomysł błyskawicznie odniósł sukces.
W późnych latach 40. XX w. Tala przedstawiła klientom mistrzynię wypieków - Anne Anson. Wraz z zestawami do lukrowania i innymi produktami firma oferowała broszurki z jej przepisami i poradami, dostarczając bogatą wiedzę amatorom i ekspertom, i ugruntowując swoją pozycję na rynku. Książka „How To Decorate A Cake” i inne, wydawano regularnie do połowy lat 60. Pozycje, od razu stały się literaturą obowiązkową. Do dziś można je kupić w antykwariatach. Moda na wyszukane techniki lukrowania, trwająca do lat 60., to okres świetności firmy, która produkowała wtedy 48 różnych rodzajów gadgetów do dekoracji wypieków.
W latach 50. wprowadzono charakterystyczną, firmową stylistykę produktów Tala, przyjazną użytkownikowi i odpowiednią do zaprezentowania w kuchni. Miarki czy sitka Tala nie zmieniły się szczególnie od tego czasu. Obecnie większość produktów Tala wyrabia się ręcznie, często przy użyciu maszyn, które służyły do tego przez dziesięciolecia – na przykład wyprodukowanie miarki kuchennej wiąże się z ponad dwudziestoma różnymi procesami obróbki ręcznej, w których używa się tych samych maszyn, co w latach dwudziestych. Produkty trafiają następnie do opakowań w charakterystyczną, staromodną kratkę. Końcówka do lukrowania wyprodukowana w latach 20. pasuje do dekoratora wyprodukowanego w roku 2013 - miłośnicy marki Tala mogą więc powiedzieć, że używają tych samych przyborów, co niegdyś ich matki i babcie.
Maryla Musidłowska
Akcesoria Tala do kupienia na: leduvel.pl